Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Πολύφερνη νύφη η MSC για το λιμάνι του Πειραιά

Ακόμα ένα «επεισόδιο» στο πολύκροτο σήριαλ «άσπονδοι φίλοι» ανάμεσα στην Κίνα και την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, προκάλεσε η απόφαση της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την υπογραφή νέας σύμβασης συνεργασίας για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων με την Mediterranean Shipping Company.
Οι κινέζοι της Cosco οι οποίοι όταν ανέλαβαν τον μεγάλο προβλήτα του Νέου Ικονίου από τον ΟΛΠ Α.Ε παρέλαβαν με την σύμβαση με την MSC την οποία άμεσα όμως ο Ιταλοελβετικός κολοσσός την κατήγγειλε. Ένα χρόνο μετά, και μόλις η δικαστική περιπέτεια της πρώτης σύμβασης τελείωσε, αφού η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που καταδίκαζε ΟΛΠ και MSC κατέπεσε στο εφετείο, οι κινέζοι είδαν τον μεγάλο ανταγωνιστή τους, σε επίπεδο φορτίων, στην Ανατολική Μεσόγειο, να ξαναπαίρνει θέση στην περιοχή, αλλά με το «αντίπαλο στρατόπεδο», τον ΟΛΠ.
Στον κινέζικο όμιλο, που οι μετοχές του ανήκουν στο κράτος και έχει σαν επικεφαλής τον πέμπτο ισχυρότερο άντρα της κυβέρνησης του capt. Wei Jiafou, βλέπουν αυτή την κίνηση σαν αιτία πολέμου. Θεωρούν, ότι είναι πολύ πιθανό τόσο ο ΟΛΠ όσο και η MSC να υπονομεύουν την θέση τους στην Ανατολική Μεσόγειο. Θέση που για τους κινέζους αποτελεί βάση για την εμπορική τους εξάπλωση στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες η Cosco έχει αποστείλει ήδη εξώδικη δήλωση προς τον ΟΛΠ, στην οποία σημειώνει ότι είναι έτοιμη....... να κινηθεί δικαστικά για να προασπίσει να συμφέροντά της. Απέναντι στην MSC δεν έχει την ίδια ευχέρεια νομικών κινήσεων, αφού στην καλύτερη περίπτωση θα διεκδικήσει ένα εκατ. ευρώ σαν αποζημίωση για την καταγγελία της πρώτης σύμβασης, κλείνοντας όμως οποιοδήποτε παράθυρο μελλοντικής συνεργασίας.
Το σκεπτικό του ΟΛΠ στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται να είναι διαφορετικό. Θεωρεί ότι η Cosco δεν θα καταφέρει να πάρει τα φορτία από την MSC για λόγους ανταγωνισμού των γραμμών, αφού οι δύο εταιρείες αποτελούν δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου, ενώ ταυτόχρονα διαχειρίζονται μεγάλο αριθμό λιμανιών. Και επισημαίνει ότι είναι καλύτερο τα φορτία αυτά να παραμείνουν στην Ελλάδα, παρά να τα πάρουν λιμάνια γειτονικών χωρών.
Η επίσκεψη
Η διαφαινόμενη σύγκρουση συμφερόντων έρχεται σε μια πολύ περίοδο λεπτών ισορροπιών, αφού ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας Γιάννης Διαμαντίδης προετοιμάζει επίσημη επίσκεψη στην Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Επίσκεψη που θα έχει σαν στόχο την εξομάλυνση των σχέσεων των δύο χωρών και την περαιτέρω ανάπτυξη των οικονομικών σχέσεων.
Με λίγα λόγια ο κ. Διαμαντίδης θα προσπαθήσει να πείσει τους αξιωματούχους της Κίνας ότι η Ελληνική κυβέρνηση έχει την πρόθεση να αναπτυχθούν οι οικονομικές σχέσεις των δύο χωρών. Και θα χρειαστεί να προσπαθήσει πολύ να τους πείσει διότι η εντύπωση που έχουν σχηματίσει είναι εντελώς διαφορετική.
Οι κινέζοι θεωρούν ότι το κυβερνών κόμμα ποτέ δεν ήθελε τη σύμβαση, σύμφωνα με όσα έλεγαν τα στελέχη του, όταν ήταν στην αντιπολίτευση. Χρειάστηκε μάλιστα η παρέμβαση του κινέζου πρέσβη, προς τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Θόδωρο Πάγκαλο αλλά και κορυφαίους υπουργούς προκειμένου να λυθούν πολλά προβλήματα.
Ένα από αυτά ήταν και η απεργία διαρκείας που έκαναν οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ μόλις η Cosco ανέλαβε τον μεγάλο προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Τους έξι πρώτους μήνες οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ παρέμειναν στις εγκαταστάσεις της Cosco.
Χρειάστηκε να σημάνει συναγερμός και να κατέβει στο μεγάλο λιμάνι ο Γιώργος Ανωμερίτης προκειμένου να σβήσει η «φωτιά» που είχε ανάψει ανάμεσα στους εργαζόμενους και την τότε υπουργό Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη.
Το επόμενο επεισόδιο
Σειρά είχε ο καταιγισμός επενδυτικών προτάσεων από έλληνες υπουργούς προς την Cosco. Αεροδρόμια, ξενοδοχεία, σιδηρόδρομοι και πολλά άλλα. Αυτό που τράβηξε την προσοχή του capt. W. Jiafou ήταν το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου. Είπε άμεσα το ναι στην ελληνική κυβέρνηση και ο όμιλος Cosco από τότε πριν από ένα χρόνο περιμένει να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός από το υπουργείο μεταφορών.
Στο πρώτο τεύχος που βγήκε οι κινέζοι δεν πίστευαν στα μάτια τους. Ήταν έτσι δομημένος υποστηρίζουν οι ίδιοι, σαν κάποιος να μην ήθελε να λάβουν μέρος. Έστειλαν τις παρατηρήσεις τους, τις ξαναέστειλαν αλλά απάντηση ακόμα δεν πήραν.
Ο διαγωνισμός έχει αναβληθεί ακόμα τρεις φορές, από το κυβερνητικό επιτελείο υποστηρίζουν ότι οι παρατηρήσεις έχουν ληφθεί υπόψη, αλλά υπόμνημα στα γραφεία της Cosco δεν έχουν δει ακόμα. Από το αρχικό ενδιαφέρον φτάσαμε στον «πάγο» και τώρα στο κάνε σχόλιο για το θέμα. Οι πιθανότητες να συμμετάσχουν οι της Cosco στον διαγωνισμό είναι αυτή τη στιγμή πολύ μικρές.
Στο θέμα του Θριασίου θα πρέπει να προσθέσει κανείς την άρνηση του υπουργού Οικονομικών, εδώ και πολλούς μήνες να επιστρέψει τον ΦΠΑ ύψους 30 εκατ. ευρώ προς την Cosco, παρά την ειδική πρόβλεψη που υπάρχει στη σύμβαση.
Αλλά και τις αποτυχημένες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στον ΟΛΠ και τον κινέζικο όμιλο, για διακίνηση κινέζικων φορτίων και μέσω των εγκαταστάσεων του ΟΛΠ στο Νέο Ικόνιο.
Τέλος ιδιαίτερα άσχημη εντύπωση έχει προκαλέσει στην Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας η συμπεριφορά της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην ελληνόκτητη ναυτιλία, με την οποία η χώρα της Άπω Ανατολής έχει αναπτύξει πολύ ισχυρούς δεσμούς εδώ και δεκαετίες.
Στο γεγονός αυτό ελπίζει και ο ΥΘΥΝΑΛ ο οποίος εκτιμά ότι με την βοήθεια των ελλήνων εφοπλιστών και για το καλό της χώρας, η οποία διανύει μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο, θα καταφέρει να εξομαλύνει και πάλι τις σχέσεις των δύο πλευρών, και να άρει τις έντονες επιφυλάξεις της κινέζικής πλευράς.
Πηγή:Παρασκευή+13,MariNews
Αναδημοσίευση: Αλέξανδρος Κουρτέσης Εκτελωνισμοί. http://www.ektelonismos.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια: