Κυριακή 2 Μαρτίου 2008

Τα λιμάνια της οργής (ΣΤΕΝΑΖΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΣΕ ΟΛΠ ΚΑΙ ΟΛΘ)

ΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΡΟΤΥΠΙΑΣ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ ΑΝΑΓΛΥΦΗ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Ασφυξία στις επιχειρήσεις και κρίση στην ελληνική οικονομία προκαλεί η υπολειτουργία των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Οι επιχειρήσεις δεν κινδυνεύουν απλώς να χάσουν το 20% του ετήσιου τζίρου τους, που για τις εμπορικές υπολογίζεται σε 14 δισ. ευρώ, αλλά ένα μεγάλο μέρος από αυτό το ποσό κινδυνεύει να μετατραπεί σε ζημιές, εάν η απεργία κρατήσει ακόμα έναν μήνα. Πολλές εταιρείες έχουν ήδη πληρώσει πρώτες ύλες ή έτοιμα προϊόντα που αντιστοιχούν στο 15-20% του ετήσιου τζίρου τους, τα οποία δεν έχουν παραλάβει. Αρα δεν μπορούν να πουλήσουν. Την ίδια ώρα τα κόστη τρέχουν ασταμάτητα.
Η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την Ελλάδα, καθώς η κρίση στα λιμάνια ξέσπασε την ίδια περίπου περίοδο που μπήκε στο τούνελ και η διεθνής οικονομία.
Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, αρκετές εισαγωγικές εταιρείες δεν έχουν πρώτες ύλες ώστε να παραγάγουν και να παραδώσουν προϊόντα εδώ και δύο μήνες. Χάνουν πελάτες, ανταγωνιστικότητα και κεφάλαια. Αυτό είναι το υπ' αριθμόν 1 πρόβλημα, αλλά δεν είναι το μόνο. Το δεύτερο είναι το κόστος. Με δεδομένη την αδυναμία των ελληνικών λιμανιών να παραλάβουν τα κοντέινερ, λόγω της απεργίας, τα εμπορεύματα των ελληνικών επιχειρήσεων (έτοιμα ή πρώτες ύλες) έχουν ξεφορτωθεί από τα καράβια σε κάποιο από τα γύρω λιμάνια της περιοχής της Μεσογείου. Από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τη Χάιφα (Ισραήλ) και το Πορτ Σάιντ (Αίγυπτος) παραμένουν σε σταθμούς μεταφόρτωσης εμπορεύματα ελληνικών επιχειρήσεων, που πρέπει με κάποιον τρόπο να φθάσουν στην εγχώριο αγορά. Για να γίνει αυτό, όμως, οι επιχειρήσεις πρέπει να πληρώσουν τουλάχιστον τα διπλά. Επιχειρηματίας έλεγε πως για να φέρεις ένα κοντέινερ από την Κίνα το κόστος είναι περίπου 3.200 ευρώ. Για να φέρεις το ίδιο κοντέινερ οδικώς από την Κωνσταντινούπολη (εκεί το έχουν ξεφορτώσει λόγω της απεργίας) στην Αθήνα το κόστος ανέρχεται σε 3.500 ευρώ. Ακόμα και εάν είσαι τυχερός και το κοντέινερ βρίσκεται στο λιμάνι του Αστακού στην Αιτωλοακαρνανία, όπου ξεφόρτωσαν ορισμένες ναυτιλιακές μερικά κοντέινερ για να φθάσουν αυτά στην Αθήνα πρέπει να πληρώσεις τουλάχιστον 1.000 ευρώ. Ανάλογο πρόβλημα έχουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις. Δεν μπορούν να «διώξουν» τα προϊόντα τους στο εξωτερικό μέσω των ελληνικών λιμανιών και το επιχειρούν κυρίως από ιταλικά λιμάνια. Για να πάει ένα κοντέινερ από την Ελλάδα στις ΗΠΑ χρειάζονται σήμερα μέσω Ιταλίας 4.500-5.000 ευρώ όταν το κόστος ήταν προηγουμένως μόλις 2.500 ευρώ. Από το μέτωπο της απεργίας, πολύ δύσκολα θα μπορούσε να υπάρξει λύση τον Μάρτιο. Κι αυτό γιατί η κυβερνητική πλευρά, που βλέπει να περιέρχεται ακόμη μία φορά σε αδιέξοδο, παρατείνει για δύο μήνες τον διαγωνισμό για την παραχώρηση λιμενικών εγκαταστάσεων σε ξένους και ελληνικούς ομίλους. Αρκετοί όμως είναι αυτοί που φοβούνται ότι έτσι η διάρκεια της αντιπαράθεσης θα έχει ακόμη μεγαλύτερη διάρκεια, ξεπερνώντας ακόμη και την προηγούμενη. Σε αυτή την περίπτωση σημειώνουν πως ενόψει των εορτών του Πάσχα (τέλος Απριλίου) θα επικρατούσε η απόλυτη καταστροφή στην αγορά. Κορυφαίος παράγοντας μεταφορικού ομίλου που έχει μακροχρόνιο συμβόλαιο με τον ΟΛΠ διαπίστωνε πως και αυτή τη φορά η κυβέρνηση κατάφερε να «αυτοεγκλωβιστεί». Παρά την αισιοδοξία που είχε αρχικώς επικρατήσει με την αλλαγή του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και τις διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί από τη διοίκηση του ΟΛΠ, η κατάσταση αρχίζει να θυμίζει όλο και περισσότερο το προηγούμενο αδιέξοδο, του 2007, όταν η απεργία είχε κρατήσει δύο μήνες και έληξε με την υποχώρηση της κυβερνητικής πλευράς. Οπως σημείωνε ο ίδιος παράγοντας, αυτή τη φορά η κυβέρνηση γνωρίζει πως, εάν υποχωρήσει, η αξιοπιστία της θα τρωθεί, ενώ δεν αποκλείεται κάποιοι ξένοι επενδυτές να αλλάξουν... ρότα, εγκαταλείποντας έτσι τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.
ΠΗΓΗ:Ελευθεροτυπία

Δεν υπάρχουν σχόλια: